14 juni 2017

Samen leren in de praktijk: gastles over gas en water

  •  Hoe komt het water vanuit de grond uit je kraan stromen?
  •  En hoe wordt het water warm, zodat je lekker kan douchen en thee maken?

Dit zijn vragen waar leerlingen van groep 7 van basisschool Ichthus uit Apeldoorn een antwoord op hebben gekregen tijdens de gastles ‘gas en water’. Medewerkers van Vitens, Liander en aannemersbedrijf BAM onderbraken hun dagelijks werk om weer naar school te gaan. In de klas van juf Marja Daggert vertelden ze enthousiast over hun werk. Ze lieten met meegebrachte materialen zien hoe buizen aan elkaar worden vastgemaakt en met welk gereedschap kapotte leidingen weer worden gemaakt. Na deze les ging de hele klas naar buiten om het echte werk te zien. Bij de sleuf kon iedereen zien wat er daadwerkelijk in de grond zit: een enorme hoeveelheid buizen en kabels. En natuurlijk de waterleiding van Vitens en de gasleiding van Liander.

Meer betrokkenheid van leerlingen
‘Door theorie en praktijk op deze manier te combineren, zijn kinderen veel meer betrokken bij het verhaal en stellen ze interessante vragen’, zegt Marja Daggert, leerkracht van groep 7. Zij heeft het initiatief genomen voor de gastles en is blij met het resultaat. ‘De gastles sluit heel mooi aan op de lessen die we op school geven over water en gas. We zijn met dit onderwerp bezig vanaf groep 3. Ieder jaar gaan we dieper op de stof in. Het was heel toevallig dat de monteurs van Vitens en Liander net op dit moment bij onze school de water- en gasleidingen aan het vervangen zijn. Te mooi om waar te zijn! We hebben gevraagd of de monteurs een gastles wilden verzorgen voor groep 7 en iedereen vond het meteen een leuk idee. Het is heel leerzaam om eerst de theorie te horen en dit dan meteen in de praktijk te zien. Kinderen zien het werk met eigen ogen en zijn veel meer bij het onderwerp betrokken. Dan is er ook meer kans dat het blijft hangen. ‘

Veiligheid voor alles
Het geven van gastlessen over de werkzaamheden van monteurs is belangrijk, want het vak moet gepromoot worden. Anders hebben we op de langere termijn te weinig medewerkers om het werk te kunnen doen. Maar de gastles heeft nog een ander doel: zorgen voor de veiligheid van de kinderen. Marja: ‘Op het schoolplein stond een graafmachine. De machinist vertelde hoe hij daarmee beter zijn werk kon doen. Maar tegelijk liet hij de kinderen erin klimmen, zodat zij zelf konden ervaren dat de machinist ook een ‘dode hoek’ heeft in zijn spiegel. Hierdoor kan hij niet alles zien wat om hem heen gebeurt. Voor de kinderen was dit een duidelijke boodschap: niet spelen rondom de machine.’
Ook is besproken dat kinderen niet in de sleuven moeten stappen. Marja: ‘Bijvoorbeeld om de bal te pakken die er is ingerold. Dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Een kind kan dan ook per ongeluk op een leiding gaan staan waardoor deze knapt. Dan zit een deel van de wijk zonder water. Het is belangrijk dat kinderen dit weten. Door de ervaring in de praktijk zijn zij zich hier meer van bewust.’

Wilt u meer weten over hoe wij de leidingen vervangen, lees dan het interview met een van onze medewerkers.

schoolplein graafmachine Kinderen kijken in de sleuf