Wie is Liander?
Liander is een netbeheerder. We leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is erop aangesloten, net als de meterkast van 3 miljoen andere woningen en bedrijven. Kijk voor meer informatie over Liander op www.liander.nl.
Wie is Vitens?
Vitens is uw drinkwaterbedrijf in Apeldoorn. Vitens levert water in Friesland, Gelderland, Overijssel, Utrecht, Flevoland, vier van de vijf Waddeneilanden (Terschelling, Vlieland, Schiermonnikoog en Ameland), de gemeenten Hilversum, Meppel, Westerveld en Wijdemeren en enkele plaatsen in Duitsland.
Wat doen Vitens en Liander in Apeldoorn?
Vitens en Liander vervangen in Apeldoorn zo’n 46 kilometer water- en gasleiding.
Waarom vervangen Vitens en Liander de leidingen?
Het vervangen van de gas- en waterleiding is het gevolg van twee gecombineerde waterleiding- en gasstoringen in 2014, waarbij honderden mensen dagenlang zonder gas kwamen te zitten. Door een combinatie van factoren kan een gecombineerde breuk in dit gebied grote gevolgen hebben. Klanten kunnen dan langere tijd zonder gas komen te zitten. Vitens en Liander vinden het risico op herhaling onacceptabel en vervangen daarom de komende zes jaar de water- en gasleidingen waarbij ze starten in de wijken Kerschoten en Staatsliedenkwartier.
Hoe lang gaan de werkzaamheden duren?
We zijn naar verwachting tot 1 juli 2015 in Apeldoorn en omstreken aan het werk. We starten eind oktober 2019 in de wijken Kerschoten en Staatsliedenkwartier gestart. U kunt de planning vanaf half oktober 2019 raadplegen voor specifieke informatie over werkzaamheden bij u in de buurt.
Wat houden de werkzaamheden in?
Bij de werkzaamheden werken we gefaseerd per wijk, waarbij we proberen de overlast zo veel mogelijk te beperken. Toch is het onvermijdelijk dat u hinder zult ondervinden. Denk aan graafwerkzaamheden, uw straat die tijdelijk minder goed bereikbaar is en tijdelijke afsluiting van uw drinkwater of gas.
Hoe word ik geïnformeerd?
We houden u op de hoogte via deze speciaal ingerichte website www.onderhoudinapeldoorn. Daarnaast informeren we u per brief. In de verschillende wijken organiseren Vitens en Liander inloopavonden waar we uitgebreide informatie geven over de werkzaamheden. U wordt daar met een brief voor uitgenodigd. Voor aanvang van de werkzaamheden bij u in de straat, ontvangt u specifieke informatie over de start en de aard van de werkzaamheden. Ook maken we gebruik van een bouwapp die u in de Appstore of Google Play kunt vinden onder de naam ‘Onderhoud in Apeldoorn’.
Ik heb geen brief gekregen, wat nu?
Het kan gebeuren dat de post niet bij u is bezorgd of het kan zijn dat uw buurt nog niet aan de beurt is voor de werkzaamheden. Daarvoor kijkt u in de planning. Op de pagina Informatie vindt u de brieven die verstuurd zijn.
Wat als ik tijdelijk geen water heb?
Het kan voorkomen dat u door de werkzaamheden tijdelijk geen water heeft. We kondigen dat ongeveer twee dagen van tevoren aan. We geven u een aantal handige tips: – Vul kannen of flessen met drinkwater. – Draai alle kranen dicht. – Zet uw wasmachine uit en doe de kraan dicht, dit voorkomt bruine vlekken in uw wasgoed. – Laat de kraan na afloop goed doorstromen, wacht tot het water helemaal helder is (geen bruine kleur). – Doe de wasmachine pas aan als het water niet meer bruin is.
Wat als ik toch bruine vlekken heb in de was?
Hebt u door het bruine water vlekken in uw wasgoed? Dan adviseren wij de was nat te houden en opnieuw te wassen met een biologisch voorwasmiddel (bijv. Biotex). Houd de was tussen de twee wasbeurten goed nat, anders gaan de vlekken er niet meer uit. Zijn de vlekken er na één keer wassen niet uit, was de kleding dan direct nog een keer.
Waarmee moet ik rekening houden als ik tijdelijk geen gas heb?
Apparaten die werken op gas kunnen tijdelijk uitvallen tijdens de werkzaamheden. In de meeste huishoudens is het vooral belangrijk om rekening te houden met de volgende apparaten:
– Centrale verwarming: Zorg bij koud weer eventueel voor een alternatief, bijvoorbeeld een elektrische verwarming.
– Douche en bad: Voor 8:00 uur ’s ochtends heeft u gewoon warm water. U kunt voor die tijd dus altijd douchen of een bad nemen.
– Heeft u een boiler die werkt op gas? Houd er dan rekening mee dat uw boiler mogelijk minder water opwarmt als er tijdelijk geen gas is. U heeft in dat geval na de werkzaamheden mogelijk minder warm water. Vaak kunt u een boiler opnieuw laten opwarmen. Wij adviseren u om dit na de werkzaamheden te doen. Zo weet u zeker dat u weer snel voldoende warm water heeft.
– Gasfornuis: Houd er rekening mee dat u tijdelijk niet kunt koken op een gasfornuis.
Moet er iemand thuis zijn?
Voor werkzaamheden aan uw gasleiding moet er iemand thuis aanwezig zijn. Om er zeker van te zijn dat er geen onveilige gassituatie in uw woning ontstaat, controleren wij na onze werkzaamheden de gasleiding binnen uw woning. Daarna mogen wij weer overgaan tot gaslevering. Mocht u toch niet thuis kunnen zijn overleg dit dan tijdig met de uitvoerder van onze aannemer. Voor werkzaamheden aan uw waterleiding hoeft er niemand thuis te zijn.
Blijft mijn woning of bedrijfspand gewoon bereikbaar?
Om de werkzaamheden uit te voeren, moet het trottoir helaas meerdere keren worden opengemaakt. Ook is het mogelijk dat uw straat moet worden opengebroken. Hierdoor kunnen verkeersbeperkende situaties ontstaan. Deze worden in overleg met de gemeente met borden aangegeven. Daarnaast is er mogelijk tijdelijk minder parkeerruimte in uw straat. De toegang tot uw woning blijft uiteraard bereikbaar. Ook wordt alles zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat hersteld.
Kan ik met de rollator, rolstoel of kinderwagen wel bij mijn woning komen?
Als het nodig is, leggen we bredere planken over sleuven die we graven. Zo kunt u ook met een rollator of kinderwagen goed uw woning of bedrijfspand bereiken. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier op deze website. U kunt ook contact opnemen met een van de contactpersonen van Vitens of Liander die in de brief vermeld staan.
Wat merk ik verder van de werkzaamheden?
De werkzaamheden worden uitgevoerd volgens de geldende veiligheidsvoorschriften. De leidingen die wij vervangen, zijn asbestcementleidingen. In de jaren ’60 was dit een veelgebruikt materiaal. Tegenwoordig gebruiken we flexibele kunststofleidingen. Bij het verwijderen van de oude leidingen werken we met gecertificeerde aannemers die volgens wettelijke voorschriften de leidingen verwijderen. Dit kan betekenen dat medewerkers beschermende kleding dragen.
Wanneer komt de planning van mijn wijk?
De komende zes jaar pakken we 10 kilometer per jaar aan. Per jaar voeren we de komende zes jaar 10 kilometer. Er komt een globale planning per wijk, en die wordt op deze website gepubliceerd. Pas enkele weken voordat in een wijk wordt begonnen is de detailplanning op straatniveau beschikbaar.
Waarom duurt het lang voor de planning in mijn wijk bekend is?
Omdat het over vele kilometers leidingen vervangen gaat, en ook twee verschillende bedrijven hieraan werken, moet de planning heel zorgvuldig op elkaar worden afgestemd. Dit kan niet maanden van te voren. Bovendien hebben wij altijd te maken met externe omstandigheden (zoals het weer) waar wij vooraf geen rekening mee hebben kunnen houden.
Hoe lang zijn Vitens en Liander bezig in mijn straat?
Als wij (een deel) van de straat openbreken, dan streven we ernaar de straat weer zo snel mogelijk dicht te maken. Dit kan niet altijd. We zijn daarbij erg afhankelijk van het type leiding, de infrastructuur die in de grond ligt en de diepte waarop die ligt. Soms kan het wel langer dan een week duren voordat wij de straat weer netjes kunnen dichtmaken. Wel is het zo dat we er altijd voor zorgen dat u bij uw woning / voordeur kunt komen; via speciale loopplanken kunt u over gegraven sleuf bij uw woning komen.
Waarom dragen de medewerkers van Vitens en Liander beschermende kleding?
De leidingen die wij vervangen zijn asbestcementleidingen. In de jaren ’60 was dit een veelgebruikt materiaal. Tegenwoordig gebruiken we flexibele kunststofleidingen. Bij het verwijderen van de oude leidingen werken we met gecertificeerde aannemers die volgens wettelijke voorschriften de leidingen verwijderen. Dit kan betekenen dat medewerkers beschermende kleding dragen.